lauantaina, lokakuuta 01, 2005

Farmaseuttinen amerikkalainen elämä

Eräs amerikkalainen lääkäri kertoo huolestuneena blogissaan miten mainokset tarjoavat katsojille kaikenlaisia pillereitä mitä moninaisempia vaivoja helpottamaan. Mainokset tehdään sillä tavalla houkutteleviksi, että jossain välissä tulee katsojalle tunne, että juuri tuota minä sairastan ja tarvitsen siihen tuota mainostettua pilleriä.
Onko Suomessa yhtä paha tilanne? Katson niin vähän televisiota ja mainoksien aikana tarkistan yleensä onko tullut sähköpostia. Tarvitsen tähän teidän apuanne. Pistäkäähän tästä kommenttia tulemaan: Onko Suomessa televisiomainonta menossa Amerikkalaisempaan suuntaan?

...television drug commercials that “keep naming symptoms till they get one that” the viewer’s got. Sometimes, he says, the ads don’t even tell you what the pill does: “You see a lady on a horse or a man in a tub, and they just keep naming symptoms: ‘Are you depressed?’ ‘Are you lonely?’ ‘Do your teeth hurt?’ ” He adds that one commercial he saw went, “Do you go to bed at night and wake up in the morning?”

“They got that one!” he says. “I got that. I’m sick. I need that pill!

Blogiarkisto