tiistaina, toukokuuta 16, 2006

AXO im memoriam

Olen saanut lukea paikallislehdestä loistavan hienon lähileipomon AXOn lopettamisesta. Ja niistä lukuisista yrityksistä pelastaa tämä perinteikäs leipomo. Viimeisimmät vuodet olivat hankalia. Olen jutellut tuttujen ja tuntemattomien kanssa tästä surullisesta uutisesta. Oikein kaupunginjohtaja valittelee tapahtunutta ja jää kaipaamaan tämän leipomon tuotteita. Tekohurskasta politikointia, sanon minä! AXO kaatui sen takia, että maamme suuret leipomot ovat lähteneet aivan älyttömään hintataisteluun, jossa laatuun ja pieniin tuotantoeriin erikoistuneet leipomot jäävät epätoivoiseen tilanteeseen. Koska tätä blogiani luetaan hämmästyttävän paljon, annan tässä palstatilaa myös tällaiselle paikalliselle, murheelliselle tarinalle. Kuulkas ihmiset ympäri koko Suomen: Huolehtikaa siitä, että paikkakunnallanne toimiva elintarvikealan yritys pysyy toimintakykyisenä. Älkää päästäkö lähileipomoita konkurssiin! Miten nyt suu pannaan kun joudumme järsimään mautonta, massatuotettua ruisleipää AXOn maukkaamman vaihtoehdon sijaan. Mitä minä nyt syön kun Saaristolaislimppua, Kulkuri ruisleipää ym. ei enää saa lähikaupasta?

Minä kysyn:

  • Miten monta kertaa Paraisten kaupunki on tilannut paikallisleipomosta leipää esim. koulukeittiöön?
  • Miten usein kaupunginjohtaja on aidosti ollut huolissaan tämän leipomon tulevaisuudesta?
  • Koska ostit viimeksi leipää paikallisesta leipomosta?

Blogiarkisto