perjantaina, lokakuuta 06, 2006

Löytyykö punainen lanka lääkeyhtiöriippuvuudesta Vihreästä Langasta?

Meille tulee Vihreä Lanka -niminen lehti. Toimittaja Taina Ahtela kritisoi kirjoituksessaan lääkäreiden ilmaisia lounaita. Lääkärit ilman sponsoreita -verkosto haluaa vähentää lääkäreiden riippuvuutta lääkeyrityksistä.

Lääkäreiden ja lääketeollisuuden suhde on syvä ja tämä on arka puheenaihe. Lääkeyhtiöt tarjoavat lääkäreille heidän tarvitsemaansa koulutusta ja tietoa erityisesti uusista lääkkeistä. Useat lääkärijärjestöt ja lääketieteelliset lehdet rahoittavat toimintaansa mainostuloin. Lääkärit ilman sponsoreita -verkosto on kovin vaatimaton. Toimittaja Ahtelan mukaan siihen kuuluu vain kymmenkunta henkeä, eivätkä he edes kieltäydy täysin sponsoroinnista. "Totaalikieltäytyjänä lääkäri syrjäytyisi helposti monesta asiasta", sanookin verkostoon kuuluva Stakesin erikoistutkija Lauri Vuorenkoski. Hän vaatii yliopistoja ja kuntia ottamaan vastuun koulutuksesta ja kokousmatkoista. Monissa kunnissa ei noudateta lakia, sillä lain mukaan lääkäreiden koulutusvastuu on työnantajilla. Hänen mukaansa lääkkeettömät hoidot ovat vaarassa jäädä helposti mainonnan jalkoihin. Korkean kolesterolin lääkkeitä paremmin auttavat potilasta elämäntapojen muutos! "Kaikki se raha, mikä mainontaan ja illallisiin pannaan, menee lääkkeiden hintoihin. Yhteiskunnalta menee miljoonia hukkaan kalliiden lääkkeiden Kela-korvauksissa", Vuorenkoski jatkaa.

Lääkemainontaa ohjaavat lainsäädäntö sekä lääketeollisuuden ja Lääkäriliiton säännöt. Lääketeollisuuden omaan valvontalautakuntaan tulee vuosittain 30–40 kantelua, kertoo lakimies Tiina Aitlahti. Hänen mukaansa kantelijoina ovat pääasiassa kilpailevat yritykset. Lääkelaitoksen tietoon tulee vuosittain 20–30 epäilyttävään mainontaan liittyvää tapausta. "Lähinnä kyse on tilaisuuksista, joissa koulutus ja muu ohjelma eivät ole oikeassa suhteessa. Moottorikelkka-ajelun tyylinen, selvästi viihteellinen ohjelma ei kuulu koulutustilaisuuksiin", kertoo osastopäällikkö Erkki Palva.

Lopuksi kerrotaan mm. että vuoden 2005 lääkemyynti oli 1,8 mrd. euroa, ja kasvua edellisvuodesta kertyi 7 %. Sairausvakuutuksen lääkekorvaukset olivat 1,08 mrd. euroa, kasvua edellisvuodesta 6 %. Myydyimmät lääkkeet olivat kolesterolilääke Lipitor (40 milj. euroa), psykoosilääke Zyprexa (31 milj. euroa) ja astmalääke Seretide (25 milj. euroa). Suurimmat yritykset olivat Pfizer ja Orionin, joiden myynti oli lähes 200 milj. euroa.

Lähde: Vihreä Lanka sivu 4, 6.10.2006

Blogiarkisto