keskiviikkona, lokakuuta 25, 2006

Miksi tällainen blogi?

Nimimerkki "Linda" kysyy: Miksi päädyit kirjoittamaan erinomaista blogiasi?

Olen saanut säännölliseltä lukijaltani mielenkiintoisen kysymyksen. Päätän kaiken uhalla vastata siihen ihan heti, sillä jos jätän tämän kysymyksen enemmän muhimaan, on vaarana, että siitä tulee liian siisti ja täydellinen vastaus. Minun bloggaamisessani ei nimittäin ole juuri mitään erikoista löydettävissä.

1) Blogimaailman nestori (maalainen) kertoo minulle blogeista kesällä 2005. Olin tätä ennen tuskin kuullut tämän sanan. Kirjoittanut olen valtavan paljon elämäni aikana. Blogeissa näköjään kirjoitetaan asioista. Päätin pääasiassa kirjoittaa ravitsemuksesta, tieteestä ja terveydestä.
2) Minulla oli sattumalta käynnissä ravitsemukseen liittyviä projekteja ja päätin kokeilla voisiko osan kirjoituksista jättää puolivalmiina muhimaan ja viimeistelyä odottamaan. Tähän tarkoitukseen blogi sopii erinomaisesti. Minun onnettoman yksinkertaisista kirjoituksistani tuli hyvien kommenttien, lukijapalautteen ja päivittäisen silmäilyn tuloksena ihan painokelpoista tekstiä. Käytän siis blogiani kirjoitusideoiden kehittelyalustana.
3) Ihmettelen lukijoitteni kanssa ääneen näitä terveyden ja ravitsemuksen ihmeellisyyksiä. Olen huomannut, että mitä avoimemmin kirjoitan ajankohtaisista asioista hankalia asioita välttämättä, sitä enemmän minulla on ollut lukijoita. Hämmästelen esimerkiksi miten vilkkaasti tätäkin blogia luetaan.
4) Viekas piilomainontani on purrut hyvin. Kirjojani ostetaan ja luennoille kutsutaan yhä kiihtyvään tahtiin. Alunperin olin kuvitellut urheiluseurojen innostuvan valtavan työläästä urheilijoiden ravitsemusprojektistani (Tutkimustietoa urheilijan ravinnosta), mutta eniten minulle näyttäisi löytyvän käyttöä potilasyhdistyksissä, missä humoristinen tapani esiintyä on otettu hyvin vastaan.
5) Muitakin syitä bloggaamiseeni on: haluan ainakin jossain määrin tuoda esille erinomaiset lapseni, paneutua joihinkin terveysaiheisiin uutta näkökulmaa etsien, raportoida tieteen uusista löydöistä tavallisella suomen kielellä jne.

Hion vielä vastaustani, Linda, mutta tässä päällimmäiset ajatukseni bloggaamisesta. Kaikkihan bloggaavat nykyään! Bloggaatko sinä?

Blogiarkisto