tiistaina, kesäkuuta 27, 2006

Nestle mukaan laihdutusbisnekseen

ATT:n uutisia 27.6.2006 (Varpu Tavi & Co.)
Monikansallinen elintarvikejätti Nestlé yrittää muuttaa mainettaan. Vastedes Nestlé markkinoi itseään terveys- ja laihdutustietoisena yrityksenä. Sveitsiläinen Nestlé on ostanut amerikkalaisen Jenny Craig –yhtiön, joka markkinoi painonpudotukseen liittyviä tuotebrandeja USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa.

Jenny Craig –yhtiöllä on myös 600 laihdutusklinikkaa, joissa tarjotaan räätälöityjä painonhallinta- ja elämäntapaneuvoja kuluttajille.

Nestléstä todetaan, että yrityshankinta edustaa "tärkeää askelta muutosprosessissa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointiyhtiöksi". Yhtiössä halutaan reagoida kasvaviin ylipainolukuihin teollistuneessa maailmassa.

Nestlé osti vastikään Uncle Toby´s muro- ja snack-liiketoiminnan Australiassa, tehostaen näin näkyvyyttään Australian terveysmarkkinoilla.

"Ylipainoisuuden ja sitä seuraavien aineenvaihdunnallisten sairauksien kuten diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien määrän kasvu on suuri terveysongelma, ei ainoastaan USA:ssa vaan koko maailmassa", sanoi Nestlén toimitusjohtaja Peter Brabeck-Letmathe.

Terveystuotteiden maailmanlaajuinen myynti on melkein 129 miljardia (2004), ja funktionaalisten, luonnonmukaisesti tuotettujen terveysruokien markkinat ovat nopeassa kasvussa Euromonitor Internationalin mukaan.

Asiantuntijat arvioivat, että yhä useampi elintarviketuottaja on huomannut terveystuotteiden mahdollisuudet ja kasvavat markkinat. McDonalds on ryhtynyt tarjoamaan terveellisiä vaihtoehtoja jne. Englantilainen Tesco on lanseerannut oman brandin kuluttajille, jotka haluavat "helppoa terveyshyötyä". Tuottajat panostavat sellaisiin tuotteisiin kuten kolesterolia alentava jugurttijuoma.

EU:n tilastojen mukaan arviolta 14 miljoonaa eurooppalaista lasta on ylipainoisia, ja heistä yli kolme miljoonaa on sairaalloisen ylipainoisia.

(Lähde: www.nestle.com ja Wirtschaftswoche 21/2006)

Kommentti: Hurskaan huolen kaapuun puettu markkinointistrategian muutos on vähän päälleliimattua. Varsinkin yhtiöltä, joka aiemmin on "kunnostautunut" dumppaamalla äidinmaidonvastikkeita kehitysmaihin... Tästä elintarviketeollisuusteollisuusjättien "terveystietoisuudesta" ei tavalliselle kuluttajille taida seurata kuin huonoa. Niillä markkinointiin käytettävissä olevilla rahoilla, jotka esimerkiksi juuri Nestléllä on, saadaan kyllä hyvinkin media täyteen "terveystietoa" siitä, kuinka "kuitu on terveydelle välttämätöntä ja Uncle Tobyn muroissa sitä on! Ja: Uncle Tobyn terveellinen välipala pitää lapsesi iloisena ja energisenä!"

Hyvin sanottu, Varpu!

Blogiarkisto