torstaina, kesäkuuta 08, 2006

Google Spreadsheetin mukaan minun pitäisi kirjoittaa ravinnosta

Olen nyt sitten kokeillut Googlen uutta taulukkolaskentaohjelmaa. Jos kaikki toimii kuten Google lupaa, niin taulukkoni pitäisi aueta tästä. (No joo, huomasin, että vain minä itse pystyn katsomaan tuota taulukkoa omilla tunnuksillani. Minun täytyy vielä tutustua tarkemmin tuohon taulukon jakamisoptioon).

Taulukkoon olen koonnut kaikki kirjoittamani blogijutut viimeisimmän kuukauden ajalta ja blogisivujeni laskurista katsonut miten monta vierailijaa minulla oli sinä päivänä. Periaatteessa voin silloin saada jotain osviittaa siitä mitä minun kannattaa kirjoittaa, jotta minulla olisi mahdollisimman paljon lukijoita.

Opin, että minun kannattaa kirjoittaa tätä blogiani. Sitä luetaan hämmästyttävän ahkerasti (KIITOS!). Minun kannattaa panostaa laatuun ja kirjoittaa ravintoasioista, sillä niitä luetaan eniten. Erään lukijapalautteen johdosta joudun arvioimaan havaintojani uudestaan, sillä Google indeksoi juttuja 4-6 päivän viiveellä. Alla luetellut havainnot saattavat muuttua, eli seksi saattaa sittenkin houkutella lukijoita sivuilleni.

Havaintojani:

  1. Minun kannattaa kirjoittaa vitamiineista. Ennätyspäivänä (408 vierailijaa) kirjoitin vain yhden ainoan jutun. Sen nimi oli Vitamiinipohdintoja (25.5.2006)
  2. Minun ei kannata kirjoittaa liikunnasta. Kaikkein hiljaisimpana päivänä (114 vierailijaa) erehdyin kirjoittamaan jutun liikunnasta: Liikuttavaa terveystietoa (3.6.2006). Tämä on lievä pettymys, sillä tästä minä kirjoittaisin mielelläni. Koetan parantaa liikunta-aiheisten kirjoitusteni laatua ja luovun vasta sitten niistä jos lukijatilastot yhä edelleen pysyvät alhaisina.
  3. Lordi-efektiä ei onneksi näy. Kirjoitin Lordi-yhtyeestä muutamana päivänä. Mitään piikkiä ei näkynyt lukijatilastoissa. Tämä on suuri helpotus. Taidan pysytellä ravintoteeman parissa. Lordi-maailma tuntuu vieraalta.
  4. Seksijuttujani ei lueta. Havaitsen myös helpottuneena, että seksiin viittaavat juttuni eivät houkuttele lukijoita. Kun 24.5.2006 kirjoitin impotenssista, minulla oli vain 298 lukijaa.
  5. Google ei myy minulla. Olen viekkaasti ujuttanut sanan Google otsikoihini, mutta sillä ei ole ollut minkäänlaista merkitystä lukijoiden houkuttelemisessa kirjoitusteni pariin.
  6. Minun ei kannata kirjoittaa monta juttua päivässä. Periaatteessa voisi kuvitella, että ahkera kirjoittaminen näkyisi tilastoissa. Näin ei ole laita. Mitään suurta ryntäystä ei ollut sivuilleni kun kirjoitin 7 juttua 12.5.2006 ja 8 juttua 31.5.2006. Voisi kuvitella, että Blogilistalla näkyvä blogini päivittyminen olisi noina päivinä näkynyt lukijatilastoissa. Blogilistan merkitys lienee minun kohdallani kuitenkin lähes olematon. Minulla on 35 tilaajaa Blogilistalla. Pinserillä on sentään 570 tilaajaa ja se voi jo näkyä yksittäisen blogin lukijatilastoissa.
  7. Minun kannattaa panostaa laatuun. Lukijani ovat arvostaneet hikistä vääntöäni tekstieni parissa. On joitakin juttuja joita olen tehnyt todella suurella hartaudella ja käyttänyt paljon aikaa niiden kirjoittamiseen. Lukijani ovat palkinneet minua vierailemalla juuri silloin ahkerasti sivuillani. Ajattelen sellaisia kirjoituksia kuten esim. Vitamiinipohdintoja, Kivuliaat kilpirauhastulehdukset, Urheilusuorituksen parantamisesta pitkä vuodatus
  8. Kannattaa kirjoittaa joka päivä. Lukijat haluavat aina uutta luettavaa. Kahden päivän tauko johti lukijamäärien suhteen pienoiseen notkahdukseen. Yritän kirjoittaa joka päivä jotakin!

Blogiarkisto