perjantaina, maaliskuuta 17, 2006

Homeopatiasta taas vähäsen

Pistän tähän eräälle keskustelupalstalle jättämäni mielestäni asiallisen viestin homeopatiasta. Minun aiempi kannanottoni sensuroitiin ilmeisesti pois koska en sitä enää löydä. Ilmeisesti on halua pitää kriittiset arviot poissa palstalta. Tämä on valitettavaa, sillä olen todella tosissani selvittämässä tätä homeopatia-asiaa. Yritän saada selvyyden siihen miten hoitovaikutus voidaan ymmärtää.
No niin, tässä tämä viesti:

Olen suurella tarmolla ja antaumuksella selvittänyt mihin homeopatian hoitovaikutus perustuu. Tämä on ollut vuositolkulla minulla sellaisena kestosuosikkina selvittämättömien mysteerien joukossa. Nyt päätin uhrata viikon elämästäni selvyyden saamiseksi. Keräsin kaiken saatavilla olevan aineiston. Luin kirjoja. Pyysin lähettämään kirjoituksia puolesta ja vastaan ja niitä on tullut paljon. On ainoastaan yksi puuttuva lenkki: hoidon ammattilaiset, homeopaatit, eivät ole vastanneet kysymyksiini (yksi poikkeus löytyy!). Tämä on valitettava tosiseikka. Onko homeopaateilla niin valtava kiire koko ajan, vai onko kyse siitä, että hoidon perimmäisiä tuntemuksia ei haluta tuoda julki? Siinä pelossa, että mahdollinen epävarmuus romahduttaisi hoidon tai hoitajan suosion? Ei se saa näin olla. Epävarmuutta hoidon taustoista pitäisin terveenä merkkinä. Systemaattista vaikenemista sen sijaan pidän hyvin valitettavana sokeaan uskoon verrattavissa olevaan tilanteeseen, joka vie viimeisenkin uskottavuuden tästä hoitomuodosta. Sairastuneiden kuvauksia onnistuneista hoidoista olen ilomielin lukenut. Niistä olen löytänyt yhteisiä säveliä, joskin tavattoman paljon erilaisia hoitokäytäntöjä. Jotkut saavat avun, jotkut eivät. Tiede ei voi selittää homeopatiaa. Ei ainakaan vielä...
Selvittelystäni on osa luettavissa täällä: http://veteraaniurheilija.blogspot.com/

Rakentavin terveisin, christer sundqvist FT

Blogiarkisto