tiistaina, maaliskuuta 28, 2006

PhotoReading - mitenkö siihen pitäisi suhtautua?

Helsingin Sanomien tiedetoimituksen blogissa Timo Paukku esittelee mielenkiintoisella tavalla PhotoRedingin, eli suomeksi kuvalukemisen. Käykää ihmeessä lukemassa tämä juttu ja hämmästelkää haastatellun Sakari Turusen taitoja. Hän väittää lukevansa 25 000 sanaa minuutissa ja omaksuu tekstin sisällön!

Minä olen todella surkea lukemaan ja omaksumaan tekstin sisällön. Minä luen tiedekirjoja tosi hitaasti, menisiköhän 100-300 sanaa minuutissa. Minulla on aivan erilainen tekniikka. Minä ikäänkuin maistelen sanoja suussani ja omaksun asioita miettimällä samalla missä olen samoihin ajatuskuvioihin törmännyt jossakin muussa lähteessä. Miten tämä yksittäinen rivi tekstiä tuossa tieteellisessä kirjassa tai lehdessä liittyy suurempaan kokonaisuuteen.

En minä ole ihan varma haluanko edes lukea noin nopeasti. Osa lukemisen ihanuutta on olla kirjan sivuilla ikäänkuin matkalla kohti tuntematonta tai välillä tiedostettua päämäärää, kirjailijan seurassa mitä suuremmassa määrin. Minusta aliarvioin kirjailijaa, jos luen hänen romaaninsa alle 5 minuutissa. 5 kirjaa tunnissa kuulostaa jo kirjojen joukkoraiskaamiselta. Muistan miten minä erääseen omaan kirjaani kirjoitin yhtä ainoaa lausetta varmaan puoli vuotta ennenkuin se jäi sellaiseen tilaan, että uskalsin sen jättää kirjan sivuille. Olisin todella harmistunut jos kuvalukija ohittaisi sen alle sekunnissa. Niin mikä se mahdottoman vaikea lause oli? Tässä se tulee:

On syytä syödä monipuolisesti, kasvis- ja viljavoittoista hedelmien ja marjojen täydentämää kuitupitoista suomalaista perusruokaa, tyydyttyneitä eläinrasvoja välttäen, kohtuudella suolaa käyttäen ja omaksuen liikunnalle myönteisen elämäntavan.

Timo Paukku ehdottaa: Skeptikot voisivat järjestää Sakari Turuselle testin. Turusen ehdoin. Ainut ehto on, että hän lupaa siis kiskaista nuo 25 000 sanaa minuutissa, oppien tekstin sisällön.

Mitä mieltä olette PhotoReadingistä? Onko se huijausta? Onko se järkevää? Onko se ylipäätänsä mahdollista?

Ajatustenne ja mielipiteittene tueksi tässä muutama lisätietolinkki: Elämyksellinen oppiminen, Wikipedia - PhotoReading, Learning Strategies - PhotoReading, PhotoReading Whole Mind System,

Blogiarkisto