lauantaina, elokuuta 19, 2006

Tätä eivät suuret elintarvikeyhtiöt halua sinun tietävän

Ihan vain esimerkkinä siitä miten kauhean vaikeaksi minä saatan heittäytyä jos minä suutun isojen kansainvälisten elintarvikeyhtiöitten mahdolliselle lihoituskampanjalle Kiinassa, pistän tässä Unileverin, McDonaldsin, Jalostajan ym. elintarvikevalmistajien tuotteita hankkiville pienen tarkistuslistan:

  1. Tuoteselosteissa ei ole mainittu kaikkia ruokien sisältämiä ainesosia. Selkeänä puutteena näen rasvojen oudot merkinnät. Todennäköisesti useimpien valmisruokien menekki romahtaisi, jos esim. transrasvojen osuus ilmoitettaisiin näkyvästi myyntipakkauksessa. Ruoanvalmistusprosessin aiheuttama vitamiini ja hivenainehävikki ei näy tuoteselosteessa. Kun teollista valmisruokaa uudelleen lämmitetään kotona, mitenkä paljon on silloin jäljellä arvokkaita vitamiineja ja hivenaineita? Lämmitys - pakastus - lämmitys - jäähdytys vaikuttaa koko ajan ruoan terveellisyyteen.
  2. Ruokaan on saattanut joutua muitakin lisäaineita mitä jo luetellaan tuoteselosteessa. Sitä mitä ei aivan pakko ole ilmoittaa, sitä ei tietenkään panna tuoteselosteeseen.
  3. Elintarvikkeen pakkausmateriaaleista voi joutua ruokaan haitallisia ainesosia. Tästä asiasta toivoisi puolueettomia tutkimuksia.
  4. Mitä enemmän mainoksissa väitetään jonkin elintarvikkeen olevan terveellistä, sitä enemmän sinun pitää olla varuillaan. Tiesitkö, että mainoksilla luodaan mielikuvia, ei niinkään innosteta terveyskäyttäytymiseen?
  5. Elintarviketutkimusta Suomessa ja muissa maissa rahoittavat elintarvikeyritykset. Mitenkähän paljon tutkimustuloksiin vaikuttaa tämä rahoituskuvio? Uskoisin, että aika paljon valitettavasti.
  6. Suuret elintarvikkeiden toimittajat ostavat ruokamarketeista hyllytilaa itselleen. Sinne hyllyyn kauppias pistää elintarvikejätin tuotteita kasamäärin, koska siitä kauppias tai tukkuliike saa maksun. Jollakin pientoimittajalla, jolla saattaa olla moninverroin terveellisempiä tuotteita, ei ole varaa lähteä tähän kilpaan mukaan ja hänelle jätetään jokin pieni kolo jostakin hyllystä mikäli tilaa löytyy. Pientoimittajan arkipäivää voidaan mielivaltaisesti hankaloittaa keskusliikkeiden taholta. Tunnen useita esimerkkejä. Kiertäkää kauppoja silmät auki niin huomaatte miten elintarvikkeet sijoitetaan hyllyihin!
  7. Elintarvikejätit ostavat pienempiä elintarvikeyrityksiä pois alta tilannetta hankaloittamasta. Lähellä kuluttajaa tuotettu ruoka alkaa olla Suomessakin harvinaista herkkua.
  8. Osta kotimaista on yhä useammin pelkkä korulause ja markkinointikikka. Oliko se niin, että meidän "kotimaisesta" ruisleivästä on 5% peräisin kotimaisesta viljasta? Muu vilja tulee saasteiden keskeltä mistä lie Puolasta. Korjatkaa jos olen väärässä.
Lähdettä tähän ei ole. Tuli ihan omasta päästä nämä ajatukset.

Blogiarkisto