maanantaina, heinäkuuta 17, 2006

Tuomittavia terveysväittämiä

Ruotsalainen markkinoinnin etiikkaa valvova Marknadsetiska rådet on tänään antanut tuomion Crustum yritykselle sen esitettyä vääriä väittämiä mainoselokuvassa, joka esittelee Atkinsin ruokavaliota varten räätälöityjä elintarvikkeita. Mainoselokuvassa väitetään, että ruotsalaiset syövät vuosittain 45 kg sokeria henkeä kohti. Lisäksi mainoksessa luvataan, että Atkinsin dieetillä voi katkaista sokeririippuvuuden. Tästä tulistui sokeria valmistava yritys nimeltään Danisco Sugar. Riippumaton markkinoita valvova neuvosto totesi väitteet sokerinkulutuksesta ylimitoituksi ja totesi, että sokeririippuvuutta ei ole tieteellisesti todistettu.

Marknadsetiska rådet on myös tuominnut Tvins yrityksen suloisen mainoksen laihdutukseen käytetystä Saunabelt (linkistä aukeaa keskusteluosoio) tuotteesta. Yrityksen kotisivun mukaan Saunabelt hoikentaa vyötärön "tuntia lyhyemmässä ajassa". Neuvoston kysyessä mihin väite perustuu Tvins viittasi tieteelliseen tutkimukseen, jonka yritys on teettänyt. Tutkimus ei kuitenkaan kertonut koko totuutta ja mahdollisia tuloksia Saunabeltin käytöstä olisi odotettavissa korkeintaan 7 päivän käytön jälkeen. Neuvoston mukaan ei saa esittää sellaisia väitteitä, joita ei ole voitu todentaa.

Rådet konstaterade, efter att ha inhämtat ett expertutlåtande från en professor på Karolinska institutet, att uppgiften om 45 kg socker per person och år snarare speglar sockerproduktionen och inte den faktiska konsumtionen. Därmed ansågs det vara ett överdrivet och ovederhäftigt påstående i strid med Internationella Handelskammarens (ICC) Grundregler för reklam. Crustum hade heller inte visat att något egentligt sockerberoende existerar. Även påståendet att man kan bryta ett sådant genom omläggning av kosten enligt Atkinsmetoden.ansågs därför ovederhäftigt och stridande mot grundreglerna.

Tvins AB hade på sin hemsida marknadsfört produkten Velform Saunabelt med bland annat påståendet ”Ett helt otroligt lätt och effektivt sätt att krympa midjemåttet. Det tar inte en månad, en vecka eller ens en dag. Det tar mindre än en timme!” Anmälaren menade att detta var vilseledande då det inte går att punktförbränna fett eller ”svettas bort” vikt, möjligen med undantag för ett visst vätskeöverskott. Tvins AB försvarade sig med att alla deras produkter var storsäljare över hela Europa och därmed väl beprövade. Företaget menade att det förhållandet att man hade 30 dagars öppet köp på produkterna och dessa ändå inte kom i retur bevisade att de fungerade. Tvins hänvisade även till en studie som enligt företaget visade på produktens effektivitet.

MER framhöll att ett erbjudande om öppet köp under 30 dagar inte på något sätt utgör bevis för en produkts egenskaper och eventuella effekter. Rådet konstaterade att i den studie som bifogats svaromålet hade man mätt produktens effektivitet först efter 7 dagars användning. Studien gav därför inget stöd för påståendet ”Det tar mindre än en timme!”. Marknadsföringen av Saunabelt ansågs därmed innehålla obestyrkta påståenden och strida mot Grundregler för reklam.


Kommentti: Saunabelt on taatusti turha tuote ja yrityksen kotisivu on siistiytynyt neuvoston ohjeiden mukaiseksi, mutta tylyn tuntuinen tapa kumota väitteet sokeririippuvuudesta oudoksuttaa minua. Taisi tuo sokerinkulutus vahingossa kaksinkertaistua ja tarkoittaa itse asiassa sokerin tuotantoa henkilöä kohti, mutta minä tunnen muutamia sokerista riippuvaisia ja olen kuunnellut heidän kuvauksiaan ihan niitä todesta ottaen. Olenkohan tämän asian suhteen ihan pihalla? Eikö sokeririippuvuutta olekaan? Eräs asiakkaani pitää sokeririippuvuuttaan jopa syömishäiriönä.

Lue tästä raportit kokonaisuudessaan (på svenska): 4/2006 - Crustum ja 7/2006 - Tvins

Blogiarkisto