keskiviikkona, toukokuuta 10, 2006

Kahvia ei muuten naisten kannata juoda!

Kahvista riittää puhetta. Nyt luen tänään Upsala Nya Tidning - lehdestä, että naiset jotka juovat paljon kahvia ovat herkkiä saamaan osteoporoosin riesakseen. Niin kuin olen varoitellut, tällaisiin yksittäisiin tutkimusraportteihin pitää suhtautua varauksellisesti.

Kyseessä
on Ortopediaklinikalla Akademiska sjukhuset'issa Uppsalassa ja Karolinska Institutet'issa Tukholmassa tehty tutkimus. Naisilta kerättiin ravinto- ja juomatietoja erityisten kyselyiden avulla. Luut menivät heikompaan kuntoon niillä naisilla jotka joivat 4 kuppia (tai enemmän) kahvia päivässä.

Seurataan tilannetta!

Muita kahvijuttujani
löydät selailemalla sisällysluetteloani.

Ruotsalaiset ovat vilkkaasti kommentoineet lehden kahvijuttua: Kahvia tarvitaan näköjään Ruotsin pitämiseksi elossa (jos Suomi julistaa sodan Ruotsia vastaan, voin suositella täydellistä kahvisaartoa). Kahvi ei maistu yhtä hyvälle kuin se tuoksuu. Eräs lukija on pysytellyt erossa kahvista 4 kuukautta ja olo on mitä mukavin. Terveysjuomana jotkut erehtyvät kahvia pitämään.

Dricker inte kaffe själv bara när jag blir bjuden och i sällskap när han eller hon vill ha en kopp - Kaffe Njae inte seciellt sugen!

jag ser ut som en trött undulat hela dagen om jag inte dricker kaffe... - kvitter

Kaffe smakar inte så gott som det luktar (tyvärr). Dricker inte kaffe. - Helena

Utan kaffe stannar Sverige! - den sociala ritualen betyder mycket för våra möten av alla de slag. En avkoppling och reflektion som gör att vi kan komma vidare.... - Meeting Manager

Du A.N.-dricker du så mycket Pepsi max så blir det en hel del aspartam också-tror det är bättre med kaffe!!! - Åsa

Kaffe är en ond drog. Så sluta medans ni kan. Dessutom är det äckligt ;) - Stenen

Kaffe är ett måste.... - Kaffe älskaren

Dricker aldrig kaffe, då jag inte tycker om smaken. Klarar mig utmärkt utan koffein. Behöver ej denna "drog" för att må bra. Mår utmärkt ändå. - Förälskad fru

Jag har inte druckit kaffe på fyra månader och jag har aldrig mått bättre. - Viktor

Behöver inte få i mig fler gifter, klarar mig bra utan koffein. - god fysik

Troligtvis en liter kaffe om dagen. - Ka

Jag gillar kaffe, kaffe gillar jag, får jag inte kaffe dricker jag choklad! - XD

Bara en halv kopp vartannat år, när man blir bjuden utan att bli tillfrågad. - M

Kaffe är min största last och iblandenda njutning på flera dagar så det kommer jag aldrig att sluta med. men jag har dragit ner på det, magen blev ledsen av fyra koppar om dagen, tyvärr...två funkar oxå när man vant sig--TY KAFFETÅREN DEN BÄSTA ÄRAV ALLA JORDISKA DRYCKER!!!! - Misan

Vårens första kaffe utomhus är det bästa på hela året. - Gumman

Har mer och mer gått över till grönt te, helst med pepparmynta - mycket godare och fräschare!! Några koppar kaffe om dan blir det ändå men betydligt färre än förut. - Malin

kaffe får humöret på topp annars det värker i min lilla knopp - kaffemoster

Kaffe är avkoppling för mig! - Nia

Dricker inte en droppe kaffe men däremot 1-3 liter Pepsi Max per dag, så koffein får jag i mig ändå. - A.N.

En kopp för att vakna och sen under dagen någon mer kopp! - Sissi

Svarade 1-4 koppar trots att det varierar väldigt mycket från dag till dag. - H

Kaffe är min allra bästa drog! - Olsson

Kaffe är nyttigt både för kropp och själ! Friskvård med enkla medel! - Hanna i Hult

Jag slutade i princip dricka kaffe för 11 år sedan. Nu dricker jag 4-5 koppar/år, och kan skippa dem också..! - Christer Bolin

Blogiarkisto