perjantaina, toukokuuta 12, 2006

Ravinto herättää tunteita

Jokapäiväinen leipämme herättää melkoisia intohimoja, olen huomannut. Minulla on käynnissä hyvin varovaisesti käynnistetty ravintokampanja, jossa tarjoan pahaa aavistamattomille silmäpareille ympäri Suomenniemen töllisteltäväksi esim. seuraavaa:
  • kaksi kirjoittamaani ravintokirjaa, jotka asiantuntijoiden mielestä ovat hyvin kirjoitettuja ja kirjailijaystävieni mukaan tavattoman suosittuja (molempia on myyty noin 1000 kpl)
  • noin 700:lle yksityishenkilölle ja järjestölle kerran kuussa ilmestyvän ravintoasioista kertovan 30-50 sivuisen uutiskirjeen (ilmaiseksi)
  • tutkijoille käyttöön CD-levyllisen verran ravintotietoa ja inspiraation lähteitä
  • kerron aikovani kiertää Suomessa luennoimassa ravintoasioista kesällä 2006 (osaan luennoida, siitä minulla on yli 30 vuoden kokemus ja ravinnosta tiedän aika paljon)
  • lähetän joillekin ravintoasioita seuraaville ilmaiseksi uutiskirjeeni ja ilmoitan kesäkiertueestani ja minun kahdesta kirjastani
  • kirjoitan blogiini ravintoon ja terveyteen liittyviä kirjoituksia
Mikä on tulos? Ehkä päällimmäisenä on kaikesta alla luetellusta huolimatta, näkyvissä joidenkin harvojen ilmoittama kiitollisuus siitä, että jaksan näitä kirjojani ja juttujani kirjoittaa. Joku jopa sähköpostissa kertoo pitäneensä luennostani, joillakin on ollut hyötyä ravinto-ohjeistani joko urheilumenestyksessään tai laihdutuksessa. Jotkut kiittävät minua siitä, että jaksan paneutua heidän ongelmiinsa useimmiten täysin ilmaiseksi.
Suuret massat ovat hiljaa. Se hiljaisuus, jonka kohtaan jokaisen yhteydenoton jälkeen on se kaikkein vaikein asia käsittää. Minulla ei ole suuria odotuksia yhteydenottojeni suhteen. Riittäisi kun ilmoittaa, että on saanut kirjeeni ja valehtelee lukevansa sen tarkemmin sitten joskus myöhemmin. Mukavampi tietysti jos sen todellakin lukee, mutta se ei ole minun hallittavissa oleva asia.
Se, että ylipäätänsä jollakin tavalla reagoi siihen, että on saanut minulta kirjeen, on minusta vähintään kohtuullinen vaatimus. Minä teen tässä rehellistä työtä. Toimin itsenäisenä yrittäjänä ja olen tietenkin jossain määrin kiinnostunut talousasioista, tuotteistani ja palvelun tasostani. Minulle satelee tarjouksia eri suunnilta, jossa houkutellaan minut mukaan erilaisten terveystuotteiden edistämiseen. Tämä on hyvin mielenkiintoista. Rehellisenä tutkijana haluan säilyttää etäisyyden yksittäisiin tuotteisiin, jotta voisin toimia neutraalina tietolähteenä tulevaisuudessakin. Jotkut tuotteet ovat niin tavattoman mielenkiintoisia, että minun on tosi vaikea pysyä neutraalina. Toistaiseksi neutraali linja jatkuu.
Se mitä en ymmärrä on se, että jotkut vaivautuvat haukkumaan minua siitä, että häiritsen heitä roskapostilla. Jotkut menevät jopa niin pitkälle, että uhkaavat poliisilla jos en heti lopeta mainoskirjeitteni lähettämistä. Ja kuitenkin huomaan, että nämä samat henkilöt käyvät useita kertoja lukemassa esimerkiksi näitä blogisivujani. Keräävätkö sivuiltani lisää agggrrresssion siemeniä vai lukevatko he sivujani siksi, että niiltä löytyy mielenkiintoista tarinaa?
Se mikä on täysin arviointikykyni ulottumattomissa on se seikka, että nähdään niin paljon vaivaa, että ryhdytään suoranaisesti häiritsemään minua erilaisin tavoin kuten esim. oudoin sähköpostiviestein. Minulla on kokemusta mielenterveysongelmaisten terapiasta toimittuani yli 20 vuotta vapaaehtoisena tukihenkilönä paikallistasolla. Olen lukuisten ihmisten murheita kuunnellut, joskus ehkä jopa pystynyt lieventämään. Mikäli tällaisesta tarpeesta on kyse, siitä pitää selkeästi minulle ilmoittaa.

Ravinto herättää tunteita!

Blogiarkisto